Det skal du have styr pa inden 2018

Tjekliste

Er du i tvivl om, hvad den nye persondataforordningen betyder for din virksomhed? 


IT-Branchen har samlet en nem oversigt over de væsentligste regler, som skal overholdes.

Læs om det her

Få styr på samtykkeerklæringen

Indsamler du persondata om dine kunder, kan det være nødvendigt med en samtykkeerklæring. Ellers vil behandlingen af data være ulovlig.

 

Læs mere her

Retten til at blive glemt

Med den kommende persondataforordning tydeliggøres også retten til at blive glemt. Det betyder at en EU-borger til enhver tid kan kræve at få indsamlede personoplysninger slettet.

Har i offentliggjort persondata i jeres løsninger? Så er det vigtigt, at i har gjort jer bekendt med retten til at blive glemt. Læs mere her

Fokus på forandringsledelse

Alle taler om, hvordan vi forbereder os, men jeg hører kun få tale om, hvordan de får ledere og medarbejdere i virksomheden gjort klar til denne ret store forandring. I sidste ende er det virksomhedens ansatte, der skal ændre adfærd og overholde de nye regler.

 

GDPR er godt nok en lidt kedelig forandring, der er opstået pga. nogle EU regler. For virksomheden er der ikke en masse gode ’gevinster’, som fx enklere arbejdsgange, højere kundetilfredshed eller lavere omkostninger, men dog gevinst i form af et øget overblik og grundlag for iterative forbedringer i fremtiden.  Til gengæld kan det blive dyrt, hvis man ikke overholder de nye regler fra EU.

 

Nye IT-systemer og nye arbejdsgange får ikke en virksomhed til at ændre sig. Det er adfærden hos de relevante medarbejdere, der skal ændres, for at virksomheder i 2018 kan leve op til persondataforordningen.

 

Netop derfor er det vigtigt, at alle relevante medarbejdere i virksomheden ved, hvilken adfærd de skal udvise for at kunne overholde reglerne, når forordningen træder i kraft 25. maj 2018. Læs mere her.